Autor: Emma Williams MBE

Odobrili: dr Anita Devlin, Helena Champion RD, Judith Munn RD

 

Uvod

Povremeno, oboljeli koji provode ketogenu dijetu prijavljuju pojavu osipa u ranoj inicijacijskoj fazi ili pri uvođenju MCT ulja. Među medicinskom zajednicom osip se ponekad označava kao ˝Purigo pigmentosa˝. U većini slučajeva osip prolazi sam od sebe, no u nekim može biti poprilično uznemirujući i neugodan.

Ako primijetite razvoj osipa razgovarajte s Vašim timom za ketogene dijete. Također se preporuča fotografirati osip te zabilježiti događaj u Vašim bilješkama koje inače upisujete za vrijeme provođenja ketogene dijete. Zabilježite dan kada se osip pojavio, njegov tijek (pogoršava li se ili ne), korišteni tretman ili lijek te uvijek razgovarajte s nutricionistom ako želite pokušati s nečim novim.

Osip se prezentira crvenilom kože, a u nekim slučajevima i svrbežom. Najučestalija zahvaćena područja su područja vrata, prsa, pazuha, leđa i ramena odnosno područja na kojima se više izlučuje znoj. U nekim slučajevima, crvenilo kože i papule mogu ostaviti smeđi uzorak na koži nakon što se inicijalno crvenilo povuče.

Osip može biti prisutan u kratkom razdoblju npr. nekoliko tjedana ili može biti prisutan nekoliko mjeseci što ovisi o mjerama koje su poduzete za ublažavanje osipa i povezanih simptoma.

 

Što uzrokuje ketogeni osip?

Iskreno, nismo u potpunosti sigurni – još uvijek nema čvrstih dokaza o uzročniku iako je očito da postoji jaka veza između pojave osipa i ketoze. Osip mogu pogoršati: znojenje, izlaganje sunčevoj svjetlosti, toplina, alergeni ili trenje što je slično i kod ostalih vrsta osipa.

Postoji nekoliko hipoteza o uzročniku osipa:

  1. Povišena razina ketonskih tijela/acetona

Kada je tijelo u stanju ketoze proizvodi se aceton. On se može izlučiti iz tijela znojenjem što može biti potencijalni uzročnik iritacije kože.

  1. Nutritivni nedostaci

Poznato je da ketogena dijeta nije nutritivno potpuna/zadovoljavajuća te može uzrokovati nedostatke pojedinih nutrijenata (ovisno o restrikcijama pojedine vrste ketogene dijete). Zbog toga se uvijek zagovara provođenje dijete pod nadzorom nutricionista kako bi se osiguralo da je dijeta nutritivno potpuna i da su razine mikronutrijenata redovito provjeravane. Stoga nije vjerojatno da je nutritivni nedostatak uzrok osipa ako se dijeta redovito nadzire od strane medicinskog tima.

  1. Promjene sastava crijevne mikrobiote

Ove promjene mogu imati vrlo pozitivan učinak na ketogenu dijetu, a nekoliko znanstvenih radova sugerira da su i jedan od mehanizama djelovanja ketogene dijete. Međutim, znamo da znatna i brza promjena prehrane može uzrokovati osip i simptome nalik gripi kod nekih oboljelih na otprilike 1-2 tjedna. Ovi simptomi mogu biti uzrokovani i promjenama sastava crijevne mikrobiote povezane s prehranom.

  1. Gubitak tjelesne mase

Ketogeni osip je učestaliji ako je prisutan gubitak tjelesne mase. Ako ste puno izgubili na tjelesnoj masi ili ste izgubili, a niste trebali, razgovarajte s nutricionistom kako bi se podesila ketogena dijeta.

  1. Osjetljivost na hranu

13 vrsta hrane su klasificirani kao učestali alergeni. Možda ćete na ketogenoj dijeti konzumirati veće količine jednog ili dva alergena kao dio prehrambenog režima. Najučestaliji alergeni koje bi se na ketogenoj dijeti mogli konzumirati u većim količinama su:

  • Kikiriki
  • Orašasti plodovi: badem, lješnjak
  • Sezam
  • Riba: bijela ili plava
  • Školjke
  • Sir
  • Jaja

Ako imate člana Vaše šire obitelji s intolerancijom na bilo koju od navedenih skupina hrane, razgovarajte s nutricionistom. Sve moguće intolerancije ili osjetljivosti na hranu se trebaju utvrditi strogim isključivanjem skupine hrane na koju se sumnja da ih uzrokuje, a intolerancija potvrđuje ponovnim uvođenjem te hrane u prehranu. Navedeno se mora vršiti pod nadzorom nutricionista. Ketogena dijeta je vrlo restriktivna i nitko ju ne želi učiniti još restriktivnijom.

 

Kako ublažiti simptome ketogenog osipa?

  1. Razgovarajte s Vašim medicinskim timom prvom prilikom.
  2. Nutricionist će se pobrinuti za prikladno obogaćivanje prehrane i podešavanja izračuna količine makronutrijenata specifičnim individualnim potrebama.
  3. Zaštitite i hidrirajte kožu – razgovarajte s nutricionistom o prikladnim proizvodima dostupnima u Vašoj zemlji.
  4. Kupke s mlakom/hladnom vodom mogu pomoći ublažavanju simptoma, a može se dodati i malo sode bikarbone u vodu koja će pomoći za ublažavanje svrbeža (pomaže i za vodene kozice).
  5. Odijevajte širu odjeću s prirodnim vlaknima – npr. pamuk, lan, bambus.
  6. Izbjegavajte izlaganje sunčevoj svjetlosti – toplina i sunčeve zrake nekada mogu pogoršati simptome osipa.
  7. Smanjite razinu ketonskih tijela/ketoze – Vaš nutricionist će učiniti promjene u dijeti.
  8. Ozbiljniji slučajevi (izrazito rijetki) – razmotrite lijekove za kožu, ali prije razgovarajte s medicinskim timom.
  9. Istražite moguće osjetljivosti/intolerancije na hranu koje su prethodno navedene.

 

Imajte na umu da se većina slučajeva osipa riješi s vremenom te da se vrlo rijetko razviju ozbiljniji oblici koji bi mogli uzrokovati prekid provođenja ketogene dijete ili korištenje većih intervencija za ublažavanje simptoma.

U svakom slučaju prvo razgovarajte s Vašim timom za ketogene dijete.

 

Dostupno na: https://www.matthewsfriends.org/wp-content/uploads/2020/08/WEB_Ketogenic_rash.pdf